MediYoga

Yoga är ett verktyg och du som användare väljer själv hur du vill använda verktyget.

Andningen är central, den röda tråden i Medicinsk Yoga. Andningen, som är fysisk, syresätter även din kropp mental då den påverkar hur du mår. Andningen är det som binder samman kropp och sinne. Alla yogiska andetag är medvetna andetag.

För att ta kontroll över och stilla sinnet får du alltid en specifik fokuspunkt, oftast tredje ögat. Slutna ögon, vänder blicken uppåt, och fokuserar en punkt mellan ögonbrynen.

För att få fullständig kontroll över tankarna, ger du sinnet en tanke att tänka, ett mantra SAT NAM. Mantrat betyder: "Jag är sann" eller "Sanning är min identitet".

Övningarna görs långsamt, mjukt, kontrollerat efter bästa förmåga och dagsform och kan även göras sittandes på stol om man inte kan sitta på golvet. Yoga övningar som utförs långsamt kontrollerat är ämnade att utveckla fysisk smidighet, skapa mental avspänning och ge insikt. Påverkar muskler, nervsystem, inre organ m.m.

Yoga ska aldrig göra ont, då görs den långsammare, kortare eller inte alls. Yogan får gärna vara påfrestande, svettigt och uthållighetskrävande men ALDRIG medföra skarp fysisk smärta.

Varje pass avslutas med en längre stunds vila och meditation.

Det viktigaste med yogaträningen är att lära sig lyssna inåt, in i kroppen och in i sinnet. Att bygga upp en medvetenhet om kroppen, dess spänningar och beteendemönster.

Exempel på effekter:

Vissa får effekt direkt medan det för vissa tar längre tid att få effekt.

Varmt Välkommen in i yogans värld mot ökad hälsa och balans i ditt liv !